Fjellturer på Vaset

Vaset byr på mye unikt og variert landskap. Fra den åpne stølsvidda mot Hallingdal til Jotunheimen og høyere topper. Med base på Gomobu kan du velge mellom enkle, middels eller viderekomne ruter. Her er tre forslag til en hyggelig familietur på sommeren.

Om Fjellvettreglene:

DNT skriver om Fjellvettreglene: Fjellvettreglene, som først ble kalt «Fjellreglene», ble innført etter en rekke ulykker og dødsfall i påsken 1950. Etter nok en ulykkespåske i 1967, lanserte Den Norske Turistforening og Røde Kors kampanjen «Velkommen til fjells, men ta ansvaret selv». Fjellvettreglene har siden den gang blitt en del av den norske kulturarven. Det er mye som er endret siden femtitallet. Vi går andre turer, har annet utstyr og kunnskapen i befolkningen har endret seg. Derfor har Røde Kors og DNT nå revidert fjellvettreglene. De oppdaterte fjellvettreglene er tilpasset alle sesonger, og er en god veiledning både i planleggingen og gjennomføringen av korte og lange turer.

Godt fjellvett handler ikke bare om hva du skal og hva du ikke skal, men om å ha et bevisst forhold til naturen, valgene du tar og handlingene du gjør. Derfor er dagens fjellvettregler lagt opp som en læringssirkel: Fra planlegging, til møte med turgruppen og dagens forhold ute. Deretter justering av planene ut i fra det som møter oss på selve turen. Godt fjellvett handler om refleksjon.

Vi ønsker alle en trygg og god tur i fjellet!

Verdens Ende

GOMOBU - ÅLFJELL

Gå turen som hertuger og hertuginner fra England tok for nærmere hundre år siden! Her ble de fraktet opp med hest med tjenestepiker gående etter seg for å se til at de hadde både forfriskninger og parasoll. Belønningen på toppen er en 360 graders utsikt over Vaset og innover Jotunheimen. Denne turen gjør seg like godt på dagtid som kveldstid. (Bare husk å sjekke kartet så du finner stien tilbake). God tur!

Denne turen kan du starte ved å gå fra Gomobu eller kjøre ned til Vasetsenteret (Joker) og gå derifra. Velger du å gå fra Gomobu følger du veien ned til Panoramavegen (1,5 km). Fra Vasetsenteret går du opp på veien bak campingplassen. Denne veien følger du mot høyre helt til enden. Derfra går det merket sti opp på "Verdens-Ende"-vegen.

Psst! I riktig gamle dager bodde det ofte hertuger og hertuginner fra England på det som blir da het "Fosheimseter". Da ble de fraktet til toppen for den utrolige utsikten.

Til venstre kommer du til utsiktspunktet "Verdens Ende", til høyre for Fosheimseter også kalt Nystøl. Gå ovenfor gården til du møter stien som går bratt opp til venstre. følg denne til toppen av Ålfjell og nyt belønningen med 360-graders utsikt over Vaset.

Ned igjen: Fra toppen kan du ta umerket sti over Storhovd der veien går ned til Brakastølen. Fra Storhovd går det umerket sti til Landrufeten og Knippeset. Eller: gå umerket sti samme vei ned fra toppen, så til venstre, gjennom hyttefelt og ned gjennom skogen, over det gamle stølsjordet Engeland og ned til vegen. Eller du kan ta samme vei ned som du gikk opp.

God tur!

• Lengde ca. 5 km.

• Høydeforskjell ca 330 m

• Gåtid ca 2 timer (uten pause i jevnt tempo)
  • Kupert med flater, nedkjøringer og stigninger
  • Høyeste punkt Ålfjell på ca. 1140 moh.
  • Enkel tur

• Ekstra skift (høst)

Tur til Krististølen

GOMOBU - TORVMYRA - KRISTISTØLEN

Ta med barna på en enkel formiddagstur over stølsvidda? Turen over til Krististølen og Langeberg starter på Gomobu og er en fin og enkel tur for hele familien. Det kan være noe våte partier over Torvmyra som dere bør være klar over.

Følg vegen mot Valtjedn 100 m sørøver fra Gomobu. Skilt viser til høyre lett oppovover mot Krististølen og Langeberg. Følg stien over Saubekken, så til venstre. Sauhølen som er et privat fiskevann ligger til venstre. Nå er du i Vestre Slidre Kommune og krysset grensen etter Gomobu. Her kan du snart velge mellom øvre og nedre veg inn til restene av en gammel torvfabrikk. Den øvre går opp og opp, den nedre i slakt og koselig terreng. Fra murene etter torvfabrikkens hvilebrakke, ta du veien videre og krysser det store myrpartiet før Langeberg, som du ser foran deg. Her kan det være bløtt et stykke, forbi Langebergvann og opp mot Langeberg. Fortsett på stien og hold til høyre ned mot parkeringsplassen ved Krististølen.

God tur!

KJEKT Å VITE:

• Behagelig og enkel tur for hele familien

• Høydeforskjell 150 m

• Turen starter ved Gomobu

• Beregnet gåtid i behagelig tempo ca 60 min
  • 4 km

OM TUREN:

Dette er ikke en veldig krevende tur og passer for hele familien. Det meste av turen går på enkel sti, med noen bløte områder over Torvmyra opp mot Langestølen. Turen er ca. 4 km lang og passer for alle nivåer.

Grønnsenknippa

GOMOBU - JASLANGEN - GRØNSENNKNIPPA

Grønsennknippa er en super familietur! Turen opp har en slak stigning før det spisser seg litt til mot toppen (1368 moh). Fra Gomobu kan du gå, sykle eller kjøre bil til foten av fjellet. Denne turbeskrivelsen er kun for fjellturen, men spør oss i resepsjonen for beskrivelse fra Fjellstua. God tur!

Grønsennknippa med adkomst via Vaset (En opplevelsesrik kjøretur i seg selv): Følg Panoramavegen gjennom Vaset (bomvei). Følg veien til Nøsen og ta av til høyre ved containerplassen, noen hundre meter før Nøsen Fjellhotell. Fortsett i ca. 4 km til veikryss ved Buaråne. Ta til høyre mot Jaslangen (ny bom) og fortsett videre mot Grønsennhøgda. Parkering ved rasteplassen på venstre side av veien.
Stien opp til Grønsennknippa er skiltet og godt synlig i terrenget. Kasse med registreringsbok på toppen. Flott utsikt venter deg når du når toppen!

!For mer detaljert turbeskrivelse med tracking bruk Outtt-appen.
Flere turer

Alternativ adkomst, Grønsennknippa via Trollhovd: Fra E16 i Røn, ta av mot Fosheim Bru.
Ta til høyre etter brua og etter 1,5 km, ta til venstre mot Trollhovd. Følg veien gjennom bommen (bomvei kr 40,- i 2010) og fortsett rett fram. Ta til høyre ved Nørre Trollhovd og fortsett gjennom stølslaget til Grønsennhøgda. Parkeringsplass på høyre side. Parkeringsplassen er da på høyre side. Følg stein som nevnt ovenfor.

• Lengde ca. 3,8 km.
  • Tidsbruk i behagelig tempo 2-3 timer
  • Høyeste punkt er 1368 moh
  • Enkel fottur for hele familien
  • Sesong: Sommer, høst

• Solkrem (sommer)
  • Ekstra skift (høst)

FORBEREDELSER:

Dette er ikke en veldig krevende tur med mange stigninger og kuppert terreng, likevel har turen et par partier med stein og smal sti man bør være klar over. Det meste av turen går på opptråkket sti og det er ingen problem å ha med hund eller barn på denne turen. Turen er ca. 3,8 km lang og passer for alle nivåer.