MJØLKEVEGEN PÅ vaset

Internasjonalsykkelrute nr. 5, "Mjølkevegen", strekker seg fra Vinstra til Gol og er omtrent 250 km lang. Midt på strekningen ligger Vaset med sine varierte og flotte sykkelveger. Med base på Vaset kan du velge mellom enkle, middels eller viderekomne ruter. Fra Gomobu finnes det flere titalls flotte og merkede sykkelturer som passer for hele familien. God sykkeltur!

Astrid & Bjørn Oskar Sveine, vertskap

Jaslangen Rundt

Om Jaslangen Rundt

Lengde ca. 35 km, Middels krevende tur
Sesong: Sommer, høst

Turen går på fjellveier og noen km. på Panoramavegen. Turen er kupert med nedkjøringer og stigninger, men egner seg likevel for barnetralle. Høysete punkt på Panoramavegen, ca. 1050 moh.

Denne turen byr på mye fin (og bortgjemt) Valdresnatur. Det er vann, utsiktspunkter, stølsgrender og ikke minst idylliske Jaslangen. Turen går på fjellveier inkludert noen strekninger av Mjølkevegen med den fine mjølkerampa på Murkelii.

Fra Gomobu sykler du enten ned retning Vasetstølen for å komme ut på Panoramavegen eller du kan sykle på sti og kjerrevei rett på oversiden av fjellstua.

Tips! Hvis du vil spare noen høydemeter, velger du stien på oversiden hvor du krysser alpinbakken før du kommer ut på Panoramavegen.

Panoramavegen lever opp til navnet sitt, for det er akkurat det som møter deg når du tråkker oppover mot Nøsen - panoramautsikt til fjella med snø på toppene. Dette er turens første stigning og også det høyeste punktet ( ca 1050 moh). Fra toppen bærer det nedover mot Nøsen hvor vannet Reinnsenn ligger så fint til i bunnen av bakken. Hvis stigningen har gjort det ordentlig varm - hva med et forfriskende bad?

Der veien deler seg tar du til høyre mot Jaslangen (følg skilting) og sykler på høyden med utsikt over Storfjorden. Inne i bukta holder du fortsatt mot høyre og tar, etter noe stigning, av mot Jaslangen.

Tips! Det er verdt å sykle ned til Mosvatnet, selv om det er blindvei. Der ligger båthusene i vannkanten og dupper, og er et fint fotostopp. Sykler du på ettermiddagen er solnedgangen her verdt å få med seg! Dette er ca. 1 km lenger.

Velger du ikke å ta ned til Mosvatnet kan du fortsatt nyte en nydelig utsikt mot Gråkampen og fjellvannet. Fortsett videre på veien et godt stykke før en ny slak stigning. Når du når foten av Grønsennknippa (1368 moh) er du omtrent halvveis på turen. Her er det fint å gå litt oppover fjellet og sette seg i lynga og spise lunsj.

Følg grusveien videre, med Grønsennknippa på høyre side mot Trollhovd, her møter du Mjølkevegen og deler av traseén til Valdresrittet. Det er godt skiltet mot Vaset og du passerer mjølkerampa, Murkerampa på Murkelii på veien. Siste etappe er i lett terreng mot Vaset før siste stigning fra Panoramavegen opp til Gomobu.

God tur!

Familierunden

sykkelpåvaset

Om Familierunden

Lengde ca. 42 km, middels krevende tur.
Sesong: Sommer, Høst

Turen går på fjellveier med grus underlag, et par km. på Panoramavegen. Runden er kupert med flater, nedkjøringer og stigninger, men egner seg likevel for barnetralle. Høyeste punkt på turen er Brattåsen og Panoramavagen på ca. 1050 moh.. Langestølen tilbyr servering

Turen med den fine utsikten tar deg igjennom den idylliske stølsvidda med mjølkeramper og stølsdrift. Du sykler igjennom Gauklia, hvor du kanskje hører gjøken. Sykkelkaféen Langestølen er tipset for en rast før du igjen tråkker opp bakker med åpent landskap og utsikt mot fine og kanskje snødekte fjell.

Fra Gomobu sykler du Mjølkevegen opp bakkene retning Valtjern og Brattåsen. Ta et stopp på Brattåsen og få med deg utsikten bakover til topper i Jotunheimen og over til Hemsedals stolte fjell, Skogshorn.  Fortsett retning Gauklia.

Tips! Her går det utfor, men tråkk ikke så fort at du går glipp av å høre gjøken eller muligheten for et fotostopp ved mjølkerampa.

Videre kommer du til krysset ved Furuset hvor du tar til høyre og sykler mot Langestølen. Denne kolonialen som har ”alt”, har også en koselig kafé for syklister. Her kan du kjøpe tradisjonell rømmegrøt, og safta er hjemmelaget og kanskje får du den servert på en gammel whiskeyflaske!

Tips! Stopp for en matbit og en titt inn i stølsbutikken Langestølen. Her får du servert både kaffe og is.

Etter en matbit og litt påfyll fortsetter du videre til du tar av ved skiltet til Krististølen. Nå skal du ta igjen alle høydemetrene du mistet ved Gauklia. Du sykler i et flott område, med nydelig utsikt. Kanskje ser du tranene danse på veien? Du møter definitivt både sauer og kuer og ved Langestølen kanskje griser!

På toppen etter Krististølen treffer du Panoramavegen, følg veien til du kommer til bommen. Her har du to alternativer. 1) Sykle videre ned til krysset før Vasetstølen, så sykle opp til Gomobu. 2) Eller hvis du vil spare noen høydemeter, ta til høyre ved bommen, sykle på kjerrevei, kryss alpinbakken og du kommer frem til Gomobu på oversiden av fjellstua.

Mjølkesyra

last ned.jpg

Om Mjølkesyra

Lengde ca. 80 km, Krevende tur (lengde, stisykling og noe bæring). Sesong: Sommer, Høst

Turen går på fjellveier med grus underlag, ca. 6 km. stier, noe bæring over enkelter partier. Denne turen er kupert med bratte stigninger og nedkjøringer, og egner seg ikke for barne- eller bagasjetralle. Det høyeste punktet på turen er Smådalen, ca. 1150 moh.

Denne langturen gir en herlig sykkelopplevelse i Valdres. Det er fjellveier, stier og litt bæring av sykkelen. Turen går langs ville fjell mellom Hemsedal og Vang, fine vann og igjennom idylliske stølsområder.  Turen er krevende, denne bruker du dagen på.

Denne turen kan du starte på to måter: Du kan starte med å sykle grusveien fra Gomobu ned til Vaset og sykler Panoramavegen oppover. Eller du kan ta stien ovenfor Fjellstua, krysse alpinbakken og dermed få en snarvei ut i Panoramavegen og samtidig slippe unna noen høydemetre. Begge veien fører til Nøsen.

Rett før Nøsen tar du inn retning Jaslangen, holder til venstre i krysset i bukta og følger veien langs Storfjorden helt til Grunke. Her møter du første sti og så, en overraskelse, en drikkekum med friskt fjellvann til syklistene!

Når et par km. med sti er unnagjort venter stigning opp i vakre Smådalen. Her er du plutselig i et område med et annet terreng. Det er mer høyfjell og flott utsikt fra fjellveien, som tar deg til turens høyestliggende punkt.  Du finner din egen rasteplass og den har garantert panoramautsikt.  Så bærer det et par hundre høydemeter utfor ned fra Smådalen til sjøen Helin, som du sykler rundt. Veien butter i en ny sti og her blir det trilling og bæring av sykkelen, stien er til dels steinete. Belønningen får du når du kommer ut på andre siden. Den idylliske stølsgrenda Strøstølane dukker opp med sine rødmalte setre. Her er det fint med en ny rast.

Videre følger du veien i knappe 6 km. før du tar til høyre, først på vei, så på stien hvor også løypa til Valdresrittet går, så kjerrevei siste stykke til du møter veien ved Grønsenn. Du tar til venstre og sykler bakkene ned til Trollhovd og Mjølkevegen, som du følger hele veien tilbake til Vaset og Gomobu. Vel tilbake har du vært på en god langtur i det fineste sykkelterrenget. God tur!