Tur til Krististølen

GOMOBU - TORVMYRA - KRISTISTØLEN

Rognås støl, Langestølen                                                                                                                                                                                                                                      FOTO: Birgit Haugen / LevGodt

Ta med barna på en enkel formiddagstur over stølsvidda? Turen over til Krististølen og Langeberg starter på Gomobu og er en fin og enkel tur for hele familien. Det kan være noe våte partier over Torvmyra som dere bør være klar over.

Følg vegen mot Valtjedn 100 m sørøver fra Gomobu. Skilt viser til høyre lett oppovover mot Krististølen og Langeberg. Følg stien over Saubekken, så til venstre. Sauhølen som er et privat fiskevann ligger til venstre. Nå er du i Vestre Slidre Kommune og krysset grensen etter Gomobu. Her kan du snart velge mellom øvre og nedre veg inn til restene av en gammel torvfabrikk. Den øvre går opp og opp, den nedre i slakt og koselig terreng. Fra murene etter torvfabrikkens hvilebrakke, ta du veien videre og krysser det store myrpartiet før Langeberg, som du ser foran deg. Her kan det være bløtt et stykke, forbi Langebergvann og opp mot Langeberg. Fortsett på stien og hold til høyre ned mot parkeringsplassen ved Krististølen.

God tur!

KJEKT Å VITE:

• Behagelig og enkel tur for hele familien

• Høydeforskjell 150 m

• Turen starter ved Gomobu

• Beregnet gåtid i behagelig tempo ca 60 min
  • 4 km

forberedelser:

Dette er ikke en veldig krevende tur og passer for hele familien. Det meste av turen går på enkel sti, med noen bløte områder over Torvmyra opp mot Langestølen. Turen er ca. 4 km lang og passer for alle nivåer.

Husk at det lurt å sjekke værmeldingen før du setter ut på tur, sjekk ruten godt før du går og si alltid i fra til noen at du skal på tur. Naturen er også et sted hvor alle skal kunne ferdes i ren og trivelig natur, så forlat alltid rasteplassen på samme måten som du fant den - søppelfri!